RSS Home

۱۳۹۲ مهر ۱, دوشنبه

در نخستین روزهای فصل بهار، برگ ها در هجوم پاییزند
زردها روی شاخه می‌مانند، سبزها روی خاک می‌ریزند
تا آن جا که مُد در حوزه ی مدل مو و لباس و امثالهم باشد بر آن اشکالی نمی‌بینم اما امان از روزی که پای مد به حوزه ی اندیشه باز شود. اگر هدف از مد را خودنمایی بدانیم امروز شاهد همین خودنمایی‌ها در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، ادبی، هنری، فلسفی و امثالهم هستیم که منجر به رواج گسترده‌ی سطحی نگری گشته است. امروز شاهدیم هر کس سخن از حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و امثالهم می‌راند بدون این که هیچ درکی از مبانی فلسفی و تاریخی آن داشته باشد.
هیچ چیز به اندازه ی سطحی نگری به یک مفهوم ضربه نمی‌زند، همان اندازه سطحی نگری برای یک اندیشه خطرناک است که طالبان و القاعده برای دین.
بگذارید مثالی از این کژروی‌های به ظاهر روشن‌فکرانه بیاورم: بارها هنگامی که درگیر بحثی بودم شخص ثالثی از راه رسیده و با دستی بر چانه فرموده که "به عقاید یکدیگر احترام بگذارید" یعنی بحث نکنید! چه می‌توان گفت به شخصی که برداشتش از لیبرالیسم نفی بحث و گفت و گو بوده است!
پیامد دیگر عقاید سطحی، عدم تحمل هزینه ای برای آن عقیده است. بارها و بارها علی الخصوص طی چند سال گذشته افرادی را دیده‌ایم که سخنان دور و درازی درباره ی یک عقیده پرداخته اند اما همین که با کوچکترین ریسکی روبرو شده‌اند پا پس کشیده اند.
کلام آخر این که عقاید سطحی در عرصه ی اندیشه همان اجناس تقلبی اند، نه بخرید و نه بفروشید.

0 نظرات: